Jumaat, 21 November 2008

koleksi pokok tanaman hiasan

Tiba-tiba minatku terhadap dunia tanaman hiasan membuak-buak tambahan pula pada masa ini cuti sekolah, so banyak masa terluang. Aku telah meminjam buku penjagaan tanaman hiasan yang penuh dengan gambar-gambar menarik. Maka untuk diriku tidak lupa nama dan cara penjagaan beberapa pokok yang menarik , akupun menyimpanya di sini.

1. Gubahan pokok berbunga dan berdaun cantik sebagai hiasan di rumah









2. Gubahan pokok lidah jin dan song of India di dalam satu pasu.














3.Gubahan pokok di dalam gelas berisi jeli. Caranya 1. masukkan serbuk jeli ke dalam bekas dan isikan air. 2. Letakkan sedikit batu kerikil ke dalam bekas tanaman. 3. Kerat batang pokok secara menyerong bagi mempercepatkan penyerapan akar. 4. Masukkan jeli yang telah kembang ke dalam bekas tanaman. 5. Masukkan pokok yang telah dipotong tadi. Kemudian masukkan sedikit batu kerikil untuk menutupi bahagian jeli dan pokok dapat tumbuh tegak.


4. Pokok lidah jin yang cantik disimpan di dalam rumah, tetapi ia perlukan juga cahaya matahari.






5.Ini adalah pokok keladi kampung. Daunnya cantik tetapi berjaga-jaga dengan getahnya yang boleh mengakibatkan gatal-gatal. Tanaman ini perlukan cahaya mata hari.














6. Nama pokok ini ialah St Bernard Lily. Ia sesuai dijadikan hiasan di atas meja tetapi jangan lupa untuk mendedahkannya kepada cahaya matahari mungkin tiga hari sekali.















































































Tiada ulasan: